Filmanalyse

Gekozen film

Taxi driver

Philips, J., Philips, M (Prod.). en Scorsese, M. (Reg.) (1976). Taxi Driver. Verenigde Staten: Columbia Pictures.


Plot

Travis, een oorlogsveteraan vertolkt door Robert Di Niro, leidt aan slaapstoornissen. Daarom besluit hij tijdens de nacht als taxichauffeur te werken. Hij leert zo de minder fraaie kant van de stad kennen, maar hij ontmoet ook Betsy. Betsy is aanvankelijk wel geïnteresseerd in hem, maar de relatie loopt op de klippen. Als wraak wil Travis presidentskandidaat Palatine vermoorden, de man waarvoor Betsy campagne voert. Maar deze actie mislukt. Uiteindelijk vermoordt hij de pooier en entourage van een prostituee, Iris,  die hij leerde kennen tijdens zijn taxiritten. Hierdoor wordt hij onthaald als een held op het einde van de film.

Vergelijking met het oeuvre van de regisseur

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet echt bekend ben met het oeuvre van de regisseur, Scorsese. Behalve “The Wolf of Wall Street” zag ik geen enkele andere film met zijn regie, maar ik las wel verschillende verhaallijnen om me op te baseren.

Er zijn 2 zaken die ik vaak zie terugkomen in zijn films en dus ook in “Taxi Driver”, namelijk de maatschappelijke thema’s en de empathie met het slechte hoofdpersonage.

In “Taxi Driver” laat Scorsese ons het corrupte van ons eigen denken beleven. Wanneer Travis de presidentskandidaat had vermoord, zou hij niet op applaus onthaald worden, maar wanneer hij een de pooier van een 12-jarige prostituee vermoordt, vinden mensen hem een held. De regisseur laat ons hier nadenken over ‘ de waarde’ die we geven aan een mensenleven: blijkbaar zijn sommige mensenlevens minder waard dan andere.
In “ The Wolf of Wall Street” komt het kapitalisme naar boven en de miljoenen dollars die omgaan in de banksector terwijl deze uit de zakken van onschuldige mensen komen, die het meestal al erg moeilijk hebben. De film vormt hiertegen een soort aanklacht, weliswaar nooit letterlijk.
Scorsese is dus zeker niet bang om een controversieel onderwerp te verwerken in zijn film. Net zoals hij met “The last temptation of Christ” deed.

Iets anders wat de regisseur vaak doet in zijn films is empathie opwekken voor de slechterik. Ook in “Schutter Island” word je zo in het verhaal van de slechterik ondergedompeld dat je medelijden met de ‘psychopaat’ krijgt. Bij “Taxi Driver” krijg je na een tijdje ook medelijden of sympathie voor Travis ook al kan je zijn actie onmogelijk goedkeuren.

Symbolische beeldcomposities

Long shot

Wanneer Travis en Betsy aankomen aan de cinemazaal krijg je een beeld waarop de hele voorgevel van de cinema te zien. De personages worden kleiner weergegeven, maar je kan wel nog hun handelingen herkennen.

 

Kikkerperspectief

Wanneer Travis aan het huis waarin Iris werkt aankomt, kijkt de kijker van beneden naar boven naar het huis. Dit perspectief noemen we een kikkerperspectief. Aan dit perspectief kan je zien dat het huis iets bedreigends is en het nog een grote rol zal spelen.

Extreme close up

We krijgen een detail van een lichaamsdeel, hier de ogen, van het personage. Dit geeft een dramatisch effect.

Kenmerken van de film

Protagonist

Travis is de protagonist in “Taxi Driver”. Het verhaal wordt helemaal rond zijn levensloop en zijn gedachten opgebouwd.

Antagonist

De antagonist is moeilijk te bepalen, maar ik zou zeggen dat Travis ook de antagonist is. Hij heeft namelijk vooral een probleem met zichzelf door zijn slapeloosheid en zijn verleden in het leger. Je zou misschien ook kunnen zeggen dat de maatschappij de antagonist vormt.

Dramatisch doel

Wil zich wraken voor de foute manier waarop de maatschappij werkt in zijn thuisstad. Het is niet meer het New York dat hij achterliet en dat kan hij moeilijk plaatsen.

Conflict

Hij wil de presidentskandidaat vermoorden, maar omdat hij zo wereldvreemd is, beseft hij niet dat dit een onmogelijke opdracht is. Hij gaat er van uit dat het een makkelijke klus is en dat hij iedereen beet kan nemen, maar de maatschappij laat dat niet toe. Daarom neemt hij uiteindelijk wraak op de pooier omdat hij een makkelijkere prooi vormt.

 

Camerabewegingen

Panorama

Aan het begin van de film krijgen we een volledig, 360 graden, beeld van de kamer waarin het hoofdpersonage leeft. De camera staat stil op een bepaald punt in het midden van de kamer en draait rond de as.

Inzoomen

Travis leidt aan insomnia of slapeloosheid waarvoor hij medicatie neemt in de vorm van bruistabletten. Wanneer Travis zo’n tablet in het water gooit, zoomt de camera in op het bruisende tablet.

Fade-out

De film eindigt met een fade-out, een veel gebruikte techniek om het einde van de film aan te kondigen. Na de laatste scènes gaat het beeld op zwart.