Quintus

Quintus is een educatieve toneelvoorstelling, waarin een archeoloog de kijker toont hoe een Romeinse leger oorlog voerde. 

Quintus is een pseudoniem voor Bernard Van Daele. Hij is archeoloog aan de Katholieke Universiteit Leuven. Hij nam deel aan verschillende belangrijke opgravingen, onder andere in Turkije waar ook mevrouw Vercauteren aan deel nam. Meneer Van Daele is nog steeds actief als archeoloog en gebruikt de kennis die hij hiermee vergaart als basis voor zijn voorstellingen.

De voostelling zelf duurde 2 uur en er was een pauze in het midden. Het eerste deel van de voorstelling was een vrij theoretisch deel waarin Quintus vertelde hoe het leger ontstond en welke veranderingen het door de eeuwen doorstond. Het tweede deel van de voorstelling bestond vooral uit het voorstellen van de Romeinse uitrusting en de Romeinse vechttechnieken.

Het is een erg interactief stuk omdat het publiek bij de voorstelling betrokken wordt. Het publiek beantwoord vragen van de acteur en het publiek krijgt ook de kans om deel te nemen aan de voorstelling. We mochten een maliënkolder vasthouden, we kregen de kans om een schild te gebruiken enzovoort.

De hele voorstelling werd ondersteund door het nodige beeldmateriaal. Er was een diashow die telkens meer uitleg gaf over het verhaal dat de acteur vertelde. En natuurlijk waren er erg veel voorwerpen, het belangrijkste element in de voorstelling. We zagen alles wat een Romeins soldaat meenam op de veldtochten en alle voorwerpen waarmee een Romeins soldaat zichzelf verdedigde. Alle voorwerpen werd archeologisch correct nagemaakt. Het was een imposant beeld wanneer de acteur in volle uitrusting voor onze neus stond.

Een groot voordeel aan deze voorstellig is zeker de bereikbaarheid van de acteur. De voorstelling werd in een aula gegeven, dus we zaten lekker dicht bij de acteur. Hierdoor werd de betrokkenheid veel groter en kwam het gebeuren meer tot leven.

De voorstelling is gericht om kinderen uit de lagere school of leerlingen van de eerste jaren middelbaar onderwijs. Wij mochten naar de voorstelling kijken omdat we op deze manier ook een goed beeld konden vormen over het Romeinse leger en omdat we zo konden genieten van een alternatieve vorm van lesgeven.